Op 16 september 2018 wordt een geweldige jubileumconcert uitgevoerd door het speciaal samengestelde Jubileumorkest van de Nieuwe Koninklijke Harmonie Tilburg bestaande uit Het Harmonieorkest NKH en het Seniorenorkest Tilburg.
Maak kennis met de dirigenten die betrokken zijn bij het Jubileumconcert; Anja Eijkemans, bestuurslid (communicatie) sprak met hen.

“De NKH is 175 jong, jong en oud verbonden door muziek” – Peter Spierings

Ik kom uit Amersfoort en daar op 9-jarige leeftijd op trombone begonnen bij R.K. Muziekvereniging Wilskracht. En uiteindelijk bij het Regionaal Concert Orkest Wilskracht terecht gekomen. Speelde bij allerlei orkesten en was ook actief in een aantal koperensembles. Het lag dus voor de hand om naar het conservatorium te gaan. In maart 1997 begon ik als eerste trombonist bij het Fanfarekorps Koninklijke Landmacht in Vught en verhuisde toen ook naar het zonnige Brabant. Na mijn tijd bij het Fanfarekorps heb ik nog twee jaar bij het Trompetterkorps van de Koninklijke Marechaussee gespeeld; Es-bas, bariton en (bas-)trombone. Ook had ik bij dit orkest een taak als bibliothecaris en arrangeur. Omdat het me leuk leek ook zelf te ‘bouwen’ aan een orkest ben ik in 1999 voor het eerst als dirigent begonnen. Ik heb inmiddels met verschillende orkesten aan diverse concoursen deel mogen nemen, heb complete shows (muziek en choreografie) geschreven voor taptoes, en arrangementen voor verschillende proms-, thema- en jubileumconcerten. Dat deze hobby redelijk uit de hand is gelopen blijkt wel uit het feit dat ik inmiddels meer dan 450 arrangementen en composities heb geschreven. Op dit moment ben ik als dirigent bij acht orkesten betrokken. Sinds twee jaar verzorg ik ook Blazersklasprojecten op basisscholen, via muziekscholen en voor muziekverenigingen. Om jonge kinderen (vanaf zes jaar) enthousiast te maken voor de muziek geef ik Do-Re-Mi lessen.

Hoe was het om als dirigent binnen te komen bij de Nieuwe Koninklijke Harmonie?
In één woord fantastisch!! Er is een mooie en bijzondere combinatie bedacht met het programma Peer Gynt en geweldig dat ik dat mag uitvoeren. Aangezien ik er pas sinds april 2018 bij betrokken ben, stond het programma vast en had ik daarin geen inbreng meer. Eigenlijk was de binnenkomst nog gekker. In die tijd was men druk bezig met de repetities van het Koningsconcert dat de NKH mocht uitvoeren. Ik moest dit mee in studeren maar de uitvoerende dirigent was Jan Hermans.  We zaten op een lijn qua interpretatie en de afstemming ging dus prima.

Waarom Peer Gynt?
1843 is het geboorte jaar van de Noorse componist Edvard Hagerup Grieg. Hij componeerde de muziek waarop later door Henrik Ibsen het toneelstuk Peer Gynt is geschreven, 1867. Samen met de toneelmuziek van Grieg is het toneelstuk erg beroemd geworden. 1843 is natuurlijk ook het jaar van de Nieuwe Koninklijke Harmonie!

Wat is je indruk van de orkesten?
De leden van de orkesten zijn allemaal erg enthousiast en willen graag hard werken om de muziekstukken zo goed mogelijk uit te voeren. Mijn interpretatie en opmerkingen worden goed opgepikt en toegepast. We werken snel en effectief. Ook al ervaren velen dit muziekstuk als moeilijk; in juni was de stemming al “we gaan er voor”.

Hoe ga je te werk?
Ik heb thuis het verhaal gelezen en het muziekstuk veel beluisterd. Wat moet ik weten en hoe ga ik de noten inschatten; waar ga ik de accenten leggen. “Je kunt het eigenlijk vergelijken met pottenbakken. Je begint met een homp klei en er moet een fantastisch werk uitkomen waar veel handen aan werkten. Het is boetseren tot het laatste moment.”

Wanneer is de uitvoering geslaagd?
Daar hoeft Peter Spierings niet lang over na te denken. “Als we met z’n allen het podium aflopen en vinden dat we er alles aan gedaan hebben, tot het uiterste hebben ingespannen om een mooi concert neer te zetten. Als de muzikanten niet alleen maar denken aan de momenten waar het wellicht en beetje fout ging of beter had gekund. Als ook zij net als de hele zaal volop hebben genoten….dan is de uitvoering geslaagd.

Gezellig, eigenwijs, goed gemotiveerd dat is het Seniorenorkest Tilburg” – Jan Hermans

dirigent van de stukken die na de pauze worden uitgevoerd.

Waarom ben je dirigent geworden en sinds wanneer ben je dat?
Vanaf mijn tiende ben ik lid van harmonie Oefening en Uitspanning in Goirle, begonnen met hobo spelen. Ik had blijkbaar aanleg en ben naar het conservatorium in Tilburg gegaan en daar hobo gestudeerd. Het was toen nog mogelijk een 2e studie tegelijk te doen, dat werd harmonie en fanfare directie. Nog tijdens mijn studie ben ik gevraagd dirigent te worden in Goirle. Dat was in 1978. Sinds 2007 ben ik dirigent bij het Senioren Orkest Tilburg.

Wat vind je daar het leukste/interessantste aan? Wat is je drive?
Het leuke aan dirigeren is, dat je je eigen invulling aan de partituur kunt geven, de dirigent bepaalt hoe de muziek gaat klinken. Daarnaast is er het contact met de muzikanten, om samen tot een zo goed mogelijk resultaat te komen, en alle neuzen dezelfde kant op te laten kijken. Alle muzikanten in hun waarde laten, ondanks het vaak grote verschil in muzikale kwaliteiten.

Werk je ook bij andere orkesten?
Momenteel werk ik bij het senioren orkest de Meierij in Helvoirt en bij de harmonie uit Riel, in middels gefuseerd met de harmonie uit Gilze. ook ben ik nog dirigent van het jeugdorkest in Goirle.

Hoe ga je normaal te werk?
Ik bekijk de partituur en vorm me een beeld van de klank. Het orkest krijgt de opdracht om de noten in de juiste volgorde te studeren. Vooral het ritme is belangrijk en is vaak een struikelblok. Dan is het ook belangrijk, dat je mooi samenspeelt en het tempo van de dirigent neemt. Dan moet er overeenstemming komen over de articulatie, spelen we de noten ‘puntig’ of mooi breed? De dirigent bepaalt dit ook. De balans in het orkest is belangrijk, speelt de ene groep niet te sterk t.o.v. de andere. Komen de melodieën goed uit de verf. Tot slot gaan we het hebben over de dynamiek (hard of zacht spelen) en de zuiverheid, dat is vaak het moeilijkste onderdeel.

Wat komt er bij kijken?
Een goed kennis van de partituur, gemotiveerde muzikanten, rekening houden met ieders kwaliteiten. Mogelijk partijen herschrijven of aanpassen. Duidelijk uitleggen wat je wilt. Humor is belangrijk.

Heb je met Peter Spierings, dirigent van vóór de pauze, nog overleg gehad?
Peter is een ochtend bij mij thuis geweest en we hebben het programma doorgenomen om onze opvattingen over de muziek te delen.

Wat vind je van de muzikanten van het jubileumconcert?
Het is een mooie, grote groep en ze zijn erg gemotiveerd. Het is leuk voor zo’n groot orkest te staan. Ik vind het knap dat ze de uitdaging van Peer Gynt aangaan, dat is een moeilijk werk. Ook de extra repetities op zondag worden goed bezocht.

Wanneer is de uitvoering van 16 september geslaagd?
Als we een mooie spannende Peer Gynt kunnen spelen, die het publiek boeit. En na de pauze het publiek kunnen meekrijgen met de uitbundige zangnummers. Het concert is eigenlijk al bij voorbaat geslaagd door de intensieve voorbereiding die we met zijn allen hebben.

Kijk voor meer info en tickets op www.harmonietilburg.nl/jubileumconcert.